Dags att lossa motorramen.

Nu är styrväxeln losstagen och nästa del som skall lossas är ramen i vilken motor och växellåda är fästade. Det är trångt och bökigt och som Thomas sa i sitt inlägg så har man på konstruktionsstadiet totalt struntat i att tänka på den stackars reparatörens arbetssituation. På bilden ser det ut som om det är gott om plats i motorutrymmet med det beror på att motor, bränsletank och kylare är urplockade.

Det jobbas (4)

Prylen som ligger framför vagnen är kylaren som är ett riktigt åbäke vilket rymmer 40 vatten.

One thought on “Dags att lossa motorramen.

  1. Tre gubbar och en dam krävdes för att få loss tre bultar till motorramen. Allt noga fotograferat.

    Men det blir mest overaller samt kalufser sedda ovanifrån på bilderna!

    Vi förundras hela tiden över hur motorram samt kaross är sammansatt med bultförband eftersom det är så svårt att demontera. Hela tiden sitter muttrar framför bultskallar vilket gör att de inte går att dra ut osv….

    Muttrarna är också försedda med en föregångare till nya plastlåsmuttrar, fast där låsmaterialet inte är plast utan läder. Här skulle inte något skramla isär!

    För att göra det mer svårt så är en del bultar försedda med runda huvuden och ett litet, litet knaster för att förhindra bulten att rotera. Vilket de gör med lätthet. Kombinera det med tröga muttrar

    Men nu är det bara två kvar på vagnens högra sida i främre delen.

    Arbetshelg på söndag….för intresserade.

Kommentera